Itsenäisyytemme
aikaan liittyy hyvin voimakkaasti ns. kylmä sota. Suomella oli
kylmän sodan aikana strateginen asema kahden ison, toisilleen
vihamielisen blokin välissä. Suomi oli suurvaltojen mielenkiinnon
kohteena sekä puskurivyöhykkeenä että mahdollisena sotilaallisena
läpikulkureittinä. Molemmat osapuolet viljelivät
mahdollisuuksia käyttää taktisia ydinaseita Suomen alueella
tavoitteidensa saavuttamiseksi. Sekä länsi että itä harjoittivat
intensiivistä tiedustelutoimintaa Suomessa ja raja-alueilla.
Läntiset sotilasattaseat tekivät aktiivista
tiedustelutoimintaa ja yksi niiden päätehtävistä oli tutkia
maatamme tulevana torjumisalueena, jos se tulisi Neuvostoliiton
miehittämäksi. Suomen vastavakoilu oli tästä hyvin tietoinen.
Itäänpäin lentävät Yhdysvaltojen
pommikonemuodostelmat olisivat ylittäneet Suomen ilmatilan
mahdollisen sodan ensimmäisinä tunteina. Niiden paluureitit
Moskovan alueelta länteen oli suunniteltu siten, että koneilla
olisi ollut tarvittaessa mahdollisuus tehdä pakkolasku Suomeen,
esimerkiksi polttoaineen loppumisen tai koneen vaurioitumisen takia.
Läntisistä tukikohdista lähtevien
pommikoneiden lentoreitit oli suunniteltu kulkemaan Skandinavian
maiden ylitse ja näiden maiden lentokenttiä saatettaisiin käyttää
tukeutumiseen. Sen myös Skandinavian maat tiedostivat.
Neuvostoliitto halusi havaita ja torjua
vastustajan ydinasepommarit jo paljon ennen Suomen ja Neuvostoliiton
rajaa, koska sillä oli rajan lähellä tärkeitä kaupunkeja ja
sotilastukikohtia.
Neuvostoliiton
suunnitelmat vaativat ilma-alusten hajaannuttamista sen liittolaisten
ja naapureiden, mukaan lukien Suomen, lentokentille. Meidän
lentokentät olisivat luultavasti kuuluneet Yhdysvaltain suorittamien
pommitusten kohteisiin. Jo 1950-luvun lopulla ilmavoimien
uhkaskenaariot heijastivat Naton mahdollisuutta tuhota suomalaiset
lentokentät ydinaseilla estääkseen vihollista niitä käyttämästä.
1940-luvun loppupuolelta
alkaen Yhdysvaltain tiedustelupalvelu keräsi aktiivisesti tietoa
Suomen lentokentistä ja niiden käyttömahdollisuuksista. Eräänä
tiedusteluun ja yhteistoimintaan liittyvänä yksityiskohtana voidaan
mainita, että v. 1950 CIA totesi katsauksessaan suomalaisten
asiantuntijoiden vahvistaneen, että Lappiin voidaan rakentaa
talvikäyttöön aika iso lentotukikohta yhdessä kuukaudessa.
Tarvittaessa se olisi voitu rakentaa lumelle ja jäälle.
Lännellä oli suuri tarve
saada ajantasaista tiedustelutietoa Neuvostoliiton sotilaallisesta
varustautumisesta. 1950-luvun alussa Norjan tiedustelupalvelu värväsi
ja palkkasi entisiä suomalaisia jatkosodan kaukopartiomiehiä
tiedustelutehtäviin. Heillä kun oli paljon kokemusta itänaapuriin
tehtävistä tiedustelureissuista. Yksi heistä oli kova
tiedustelumies Paavo Suoranta. Niinpä nämä kaukopartiomiehet
jatkoivat samoja tehtäviään vielä näin jo rauhan aikana, kun
heitä lähetettiin kameroineen itärajan yli Neuvostoliittoon
tekemään havaintoja sotilastukikohdista Karjalassa, Kuolan
niemimaalla ja Leningradin alueella. Kaksi suomalaista tiedustelijaa
lähetettiin jopa lentämällä kuumailmapallolla rajan yli. CIA ja
brittien tiedustelupalvelu MI6 rahoittivat toiminnan.
Jo vuonna 1949 CIA:lla oli tarkat
tiedot Suomen puolustusvoimien puhelin- ja kaukokirjoitin- verkosta.
Kuka lienee välittänyt noita tietoja Yhdysvaltain
tiedustelupalvelulle?
Jotkut suomalaiset
upseerit olivat noina aikoina antaneet amerikkalaisille salaisia
sotilaallisia ja poliittisia tietoja koskien Suomea ja
Neuvostoliittoa. Tietoja annettiin myös Ruotsiin, josta ne
välittyivät Yhdysvaltoihin. Sodan jälkeen moni suomalainen
korkea-arvoinen upseeri muutti Yhdysvaltoihin ja palveli siellä
armeijan palveluksessa tiedustelun sekä sissi- ja talvisodankäynnin
asiantuntijoina. Mm. Suomen tiedustelun päällikkö sodan aikana,
eversti Aladar Paasonen, työskenteli Yhdysvaltain
tiedustelupalvelulle.
Yhdysvaltain
tiedustelupalvelulla ja ilmavoimilla oli jo vuoteen 1952 mennessä
vanhojen ilmavalokuvien kokoelma, joka kattoi melkein
kokonaisuudessaan itä- ja pohjoisosat Suomesta. Vuonna 1952
Yhdysvaltain sotilastiedustelu halusi saada tarkempia karttoja ja
ilmakuvia Suomesta ja käski Helsingissä olevaa sotilasasiamiestä
kiirehtimään niiden saamista.
Materiaalia tarvittiin mm.
ohjusten maalitietoja varten. Neuvottelut Suomen
kartoitusviranomaisten kanssa tuottivat tulosta. Suomalaiset antoivat
Yhdysvalloille runsaasti ilmakuvia alueista, joista ei ollut vielä
tehty karttoja edes omaan käyttöön. Vastapalvelukseksi Suomi sai
tarkkoja tiedustelukuvia idän valtioista. Kaikki tämä tietojen
vaihto oli erittäin salaista ja sen paljastuminen olisi tiennyt
vaikeuksia molemmille osapuolille.
Vuonna 1951 Yhdysvallat
suunnitteli, voisiko Suomeen lähettää tiedustelupalvelun
kouluttaman ryhmän hankkimaan tietoa sotilaskohteiden
kartoituksista, maantieteellisistä ominaisuuksista, kuljetuksista ja
viestinnästä. Lopulta päädyttiin siihen, että sotilasasiamiehen
toimiston täytyy omilla resursseillaan hankkia valokuvia ja myös
itse kuvata eri kohteita Suomessa. Tiedustelu tarvitsi sekä viisto-
että pystykuvia. Tietoa hankittiin Pohjanmaan tiestöstä, pelloista
ja soista ja tehtiin arvioita, miten moottoroidut osastot siellä
pystyisivät etenemään. Talviolosuhteet olisivat kova haaste
amerikkalaisille joukoille.
Noihin aikoihin kuvattiin
koko Suomen rannikkoalueet. Kaikki satamat ja niistä poispäin
johtavat tiet kartoitettiin. Erityisen kiinnostuksen kohteena olivat
isot hiekkarannat ja Pohjanlahden rannikkoalueiden alava maasto. Näin
Yhdysvallat kartoitti mahdolliset maihinnousupaikat
rannikkoalueillamme. Sodan jälkeen Suomi varautui NATO:n mereltä
tekemään invaasioon maan lounais- ja länsirannikolla ja piti
siellä sotaharjoituksia. Tuntuu hieman kummalliselta, kun samaan
aikaan kuitenkin annettiin amerikkalaisille tiedustelutietoa ja siten
autettiin heitä tämän maihinnousuoperaation suunnittelussa.
Myöhemmin kylmän sodan aikana Suomen ainoa huoli rannikkoalueilla
oli Neuvostoliiton tekemä hyökkäys Suomenlahdelta.
Ilmakuvien vaihto jatkui
aina 1970-luvun lopulle saakka. Loppuaikoina Suomi sai vastikkeeksi
tarkkoja satelliittikuvia. Suomen vastavakoilu havaitsi, että
amerikkalaisilla upseereilla oli hyvät ja suorat yhteydet Suomen
kartoitusviranomaisiin. Siviilipukuisten suomalaisten
kartoitusupseerien havaittiin vierailevan Yhdysvaltain lähetystössä,
ehkä siis vaihtamassa kuvatietoja.
Tiedonhankinta
oli joskus aika aggressiivista. Yhdysvaltain sotilasattasea, eversti
Jesse Drain avustajineen kuvasi ja mittasi siltoja, teitä ja
raja-asemia Lapissa vuonna 1962 sen verran röyhkeästi, että joutui
lähtemään maasta. Norjan tiedustelupäällikkö Vilhelm Evang
selitti suomalaisille kollegoilleen, miksi Drain oli ollut niin
aktiivinen: Neuvostoliitto oli ampunut ohjuksia Jäämerellä
olevista ydinsukellusveneistään ja myös mantereelta. Yhdysvaltain
tiedustelu oli hälytystilassa ja asiamiehiä oli käsketty
hankkimaan kaikkea mahdollista tietoa pohjoisilta alueilta.
Drain ei ollut kertonut pohjoisen retkestään mitään Suomen
viranomaisille. Toisin teki laivastoattasea Edward Brookes vuonna
1978, joka informoi Suomen pääesikuntaa etukäteen Suomen satamiin
kohdistuvasta tiedusteluretkestään. Suojelupoliisi seurasi häntä
Oulun, Raahen, Kokkolan ja Vaasan satamiin, joita Brookes kuvasi
tuntikausia veneestään.
Amerikkalaisia kiinnosti myös Suomen
”vyötärö”, kapein kohta Oulun korkeudella. Se oli srategisesti
tärkeä kohta, jossa etäisyys lännen ja Neuvostoliiton välillä
oli pieni.
Tiedustelutietoa vaihdettiin
aktiivisesti Suomen ja Yhdysvaltain välillä. Yhdysvallat pyysi
suomalaisilta tietoa Neuvostoliiton sotatekniikasta ja -taktiikasta,
Kuolan niemimaan satamista, rajavartiotoiminnasta jne. Amerikkalaiset
antoivat suomalaisille tietoja Neuvostoliiton ja Varsovan Liiton
asevoimista ja sotilastukikohdista. Suomi kertoi Yhdysvalloille,
kuinka paljon ja millaisia aseita oltiin hankittu Neuvostoliitosta ja
mihin ne sijoitettaisiin kriisitilanteessa. Suomalaiset saivat
Yhdysvalloista signaalitiedustelulaitteita käytettäväksi
ilma-aluksessa ja maa-asemilla.
1950-luvulla amerikkalaiset ja
englantilaiset tiedustelukoneet lensivät pitkin Neuvostoliiton
rajoja suorittaen kuvaus- ja elektronista tiedustelua. Joskus ne
tunkeutuivat myös syvälle Neuvostoliiton ilmatilaan. Ne lensivät
myös Suomen ilmatilassa ilman lupaa testatakseen miten
Neuvostoliitto niihin reagoi. Toukokuussa 1954 kaksi Yhdysvaltain
Boeing RB-47E Stratojet-konetta (kuusimoottorisen strategisen
pommikoneen tiedusteluversio, jota käytettiin tiedusteluun ennen U-2
ja SR-71-koneita) lensi Suomen ilmatilaan idän suunnasta. Ne olivat
olleet kuvaustiedustelulennolla Neuvostoliiton luoteisosissa. Tämä
oli yksi vaarallisimmista tiedusteluoperaatioista kylmän sodan
aikana. Neuvostoliiton Mig-hävittäjät seurasivat tiedustelijoita
Suomen ilmatilaan Lapissa, jossa ne kävivät lyhyen tulitaistelun,
mutta yhtään konetta ei pudonnut. Monet Sallan seudun asukkaat
höristivät korviaan tehdessään kuulohavaintoja tapahtuneesta.
50-luvun loppupuolella Yhdysvallat
alkoi käyttää U-2 -konetta Neuvostoliiton tiedusteluun. Sillä
tehtiin sekä kuvaus- että elektronista tiedustelua. Nämä lennot
kulkivat usein myös Suomen ilmatilassa korkealla, eikä niitä aina
havaittu sen aikaisilla tutkilla eikä pystytty tunnistamaan ja
torjumaan. Vapunpäivänä 1960 Neuvostoliitto ampui ohjuksella alas
Gary Powersin ohjaaman U-2:n lähellä Sverdlovskia, kun se oli
reitillä Pakistanista Norjaan. Powers pelastautui hyppäämällä ja
joutui kiinniotetuksi. Tämän alasampumisen jälkeen Neuvostoliitto
alkoi rakentaa massiivista ilmapuolustusverkkoa länsirajalleen
ulottuen Kuolan niemimaalta Baltiaan. Länsimaissa tätä
järjestelmää kutsuttiin koodinimellä ”Tallinn”, jonka tutkat
ja ohjusjärjestelmät olivat lännen tiedustelun suurena
mielenkiinnon kohteena. 1967 CIA teki suunnitelman, jossa se lähettää
tiedustelukoneen lentämään Suomen yli läntisestä Lapista
Kaakkois-Suomeen ja pakottaa näin Tallinn-järjestelmän
hälytystilaan, jotta siitä saataisiin lisää tietoa.
Suunnitelmassa tiedustelukone A-12 Oxcart (josta myöhemmin
kehitettiin SR-71 Blackbird) tankattaisiin Norjan merellä, josta se
lentäisi 3 Machin nopeudella Suomen ilmatilaan 24 km:n korkeudessa.
Reitti kulkisi Rovaniemeltä kohti Leningradia ja ennen rajaa
kaartaisi Suomenlahdelle ja kohti länttä. Lento tiedettiin
vaaralliseksi, koska Neuvostoliitolla oli tuolloin Eestissä moderni
S-200 ilmatorjuntaohjus- järjestelmä, jolla A-12 ehkä voitaisiin
ampua alas.
Sitä ei tiedetä, tehtiinkö tällainen
lento....mutta ilmatilaamme tuli huhtikuussa 1968 luvaton lento,
puhutaan kahdesta koneesta, joista toinen lensi yli 500 km Suomen
ilmatilassa. Tuona samana päivänä suomalaiset kenraalit olivat
kokoontumassa Lapissa, Rovaniemen suurkantamatutka oli pois päältä
”lumitöiden takia” ja amerikkalainen lentokone lenteli
Pohjois-Suomessa...sattumaa, vai?
Lockheed SR-71 Blackbird
Kylmän sodan viimeisimpinä
vuosikymmeninä Yhdysvaltain tiedustelukoneet eivät enää tulleet
Suomen ilmatilaan. Sen sijaan Itämerellä, kansainvälisten
vesialueiden yläpuolella, nämä läntiset tiedustelijat eli ns.
”sahurit” jatkoivat aktiivista lentotoimintaa, mutta eivät enää
loukanneet Suomen ilmatilaa. Missä määrin tiedustelutietoja
vaihdettiin noina aikoina Yhdysvaltain kanssa? Välittikö Suomen
tiedustelun keskus, Viestikoelaitos, salaisia elektronisen
tiedustelun tietoja Yhdysvaltojen NSA:lle (National Security Agency),
jonka toimialaan kuului mm signaalitiedustelu. Saiko USA
Viestikoelaitokselta tarvitsemansa tiedot Neuvostoliiton länsirajan
asejärjestelmistä? Nuo ovat kysymyksiä, joiden vastaukset ovat
suljettujen huulien takana ja salaisten arkistojen kätköissä.
Suomessa Viestikoelaitoksen
signaalitiedustelulentoja lennettiin aluksi Ilmavoimien C-47
Dakotalla. Käytössä oli kaksi tiedustelulaitteistoa, jotka saivat lempinimikseen 'Leena' ja 'Ursula'.
Mainittakoon, että kesäkuussa 1952 Neuvostoliitto ampui alas
Ruotsin signaali-tiedustelukoneen (joka myös oli C-47 Dakota)
Gotlannin lähistöllä kansainvälisillä vesillä. Muutamaa päivää
myöhemmin ruotsalainen Convair Catalina lähti etsintälennolle tätä
Dakotaa etsimään, ja senkin neuvostoliittolaiset MiG-15-koneet
ampuivat alas. Nämä tapahtumat osoittavat, että kylmän sodan
aikaan länsimaiset tiedustelu- ja valvontakoneet joutuivat
Itämerellä alasammutuksi tulemisen uhkaan, vaikka lensivät
kansainvälisillä vesialueilla eivätkä loukanneet Neuvostoliiton
ilmatilaa ja rajaa.
C-47 Dakota
Signaalitiedusteluoperaattorit työssään
Leenalla tai Ursulalla
Sittemmin, Kylmän sodan ja Neuvostoliiton jo lakattua olemasta, Suomen Ilmavoimat sai yksinomaan signaalitiedusteluun varustellun ilma-aluksen, kun kuljetuskone Fokker F27 Friendship varusteltiin siihen tarkoitukseen. Tänä päivänä tehtävää hoitaa kuljetuskone Casa, joka käyttää yhdysvaltalaista Lockheed Martinin valmistamaa Dragon Shield-signaalitiedustelujärjestelmää, johon kuuluu ilma-aluksen lisäksi maa-asemien verkosto
Fokker
F-27 Friendship
Casa
C-295M
SA-kuva

Paavo Suoranta oli jatkosodassa kaukopartiomies osasto Vehniäisessä. Sodan jälkeen hän osallistui mm. Stella Polaris-operaation valmisteluun Tornionjokilaaksossa sekä työskenteli läntisten tiedustelupalvelujen lukuun. Stella Polaris oli operaatio, jossa pyrittiin turvaamaan Suomen puolustusvoimien tiedustelutoiminnan edellytyksiä, jos Neuvostoliitto miehittäisi Suomen. Tiedustelumateriaalia sekä henkilöstöä siirrettiin Ruotsiin.







Ei kommentteja:
Lähetä kommentti