Ilmavoimat luovutti aikanaan, noin v.
2000, Tampereen Aitovuoressa sijainneen italialaisen Marconin
valmistaman ja käytöstä poistetun suurkantamatutkan ja sen osat
Kouvolan Putkiradiomuseolle. Alunperin oli kait tarkoitus, että
tutka pystytetään Kouvolaan jonkinmoiseksi muistomerkiksi. Siihen
ei kuitenkaan ole ollut resursseja ja tutkan romut olivat pitkään
ulkosalla Kouvolan Kasarminmäellä, kunnes ne aikanaan siirrettin
metalliromufirmaan. Oheislaitteista museolle jäi kuitenkin tutkaan
kuuluva aallonhidastin, joka on 50 cm kanttiinsa ja 10 cm korkea
metallimöykky, ja se sisältää 40 kg elohopeaa.
Museon puheenjohtaja toimi talvella
2011-2012 aktiivisesti ja yritti selvittää, mihin tuo metallimöykky
ja sen sisältämä elohopea voitaisiin toimittaa pois museon
varastosta. Elohopean käyttö oli kait vähentynyt merkittävästi,
eikä vastaanottajaa oikein tahtonut löytyä. Joitakin vuosia
aikaisemmin tuosta ongelmajätteestä olisi ilmeisesti saanut
sievoisen summan rahaakin. Puheenjohtaja oli kuitenkin löytänyt
Oulusta jonkun firman tai tehtaan, joka ottaisi elohopean vastaan.
Kysymykseksi syntyi kuitenkin se, miten tuo möykky saadaan
siirrettyä tervakaupunkiin. Museolla joissakin palavereissa syntyi
ajatus, että voin viedä sen ”möykyn” Ouluun, samalla
reissulla, kun käyn syntymäpitäjässäni Kärsämäellä. Siitähän
ei ole enää kuin vaivaiset sata kilometriä pohjoisen suuntaan.
Asia ja sen järjestäminen kevään 2012 aikana odotutti itseään.
Sitten kesällä heinäkuun alussa olin lähdössä Kärsämäelle.
Siellä on Elämäntarinafestivaali ja sen puitteissa järjestetään
seminaari, jonka aiheena on ”Kotirintaman elämää”, ja
yleensäkin sotahistoria. Olen lupautunut tekemään tuohon
tilaisuuteen pienen esittelypisteen sota-ajan radiotoiminnasta.
Minulla on autossa mukana Kouvolan Putkiradiomuseon radioita, Kyynel,
Bertta ja korsuradio, ja niiden lisäksi muuta esittelymateriaalia.
Seminaarinäyttely
Sotiemme tärkeät radiot
Helteisenä perjantai-iltapäivänä
ns. kaupungin myllyn varastolla raskas elohopeamöykky nostetaan
peräkärryyni. Paikalla ovat allekirjoittaneen lisäksi museon
hallituksen puheenjohtaja ja pari museon aktiivia. Näihin päiviin
saakka elohopean kuljetus Ouluun on tuntunut vain pieneltä asialta;
ajetaan se Ouluun, kunhan vaan sopiva hetki tulee Mutta lastauksen
lomassa rupatellesssa tulee mieleeni, miten elohopea reagoi
lämpölaajenemiseen, koska varastossa lämpötila on alle 20 ja
ulkoilmassa 25-30 astetta. Puheenjohtaja soittaa Ouluun
vastaanottavan tehtaan henkilölle, joka sanoo, että
lämpölaajenemisesta ei ole ongelmaa, mutta että elohopea alkaa
höyrystymään 20 asteessa. Todetaan, että peräkärryssä oleva
kuorma saa tarpeeksi ilmajäähdytystä 80 km/h vauhdissa. Lähden
kuitenkin matkaan ja ensimmäiset 15 km menevät hyvin. Sitten
alkavat kuitenkin mieltä vaivaamaan elohopean höyrystyminen ja sen
vaikutukset.pönttöön. Soitan vastaanottavan tehtaan kaverille ja
hän alkaa myös puhua elohopean höyrystymisestä ja siitä, että
se voi nostaa näillä lämpötiloilla pöntön painetta ja että se
voi vaikka räjähtää. Aataminomena nousee kurkkuun ja huoleni
lisääntyy. Soitan puheenjohtajalle ja sanon, että taidan kääntyä
takaisin Kouvolaan. Muutaman sekunnin mietinnän jälkeen päätän
kuitenkin jatkaa matkaa kohti pohjoista, vaikka pelko pöntön
räjähtämisestä lisääntyy. Yritän puhelimessa saada asioita
järjestymään siten, että voisin ajaa elohopean siltä samalta
istumalta Ouluun saakka. Mutta se ei sovi vastaanottajalle. Pahus,
että pitääkin lähteä juuri kesän kuumimpaan aikaan tuota
möykkyä kuskaamaan. Tämän jälkeen huoli syntyy siitä, että
miten lasti säilytetään lauantain ajan, jolloin vielä on kuumaa
keliä tiedossa Kärsämäellekin. Suunnittelen mielessäni, että
ajan kuorman lauantaina varjoon ja ehkä suihkutan sitä kylmällä
vedellä. Matkan varrella jonkin verran lohdutusta tuo tieto siitä,
että tässä elohopeaa sisältävässä tutkan osassa on
paineensäätösysteemi, joka tasaa pöntön painetta, jos se kasvaa
liian suureksi. Se on suunniteltu kestämään tulipalonkin tämän
paineventtiilin ansiosta. Mielessä käy, toimiiko se järjestelmä,
kun pönttö on ollut vuosikausia, ehkä jo yli kymmenen vuotta,
sekalaisissa varastoissa säilössä.
Jatkan ajamista. Ohitan Jyväskylän ja
sen jälkeen tankkaan pikaisesti Hirvaskankaalla, tuntuu että,
pitemmäksi aikaa ei ole aikaa pysähtyä, ettei pöntön lämpötila
nouse. Sen ilmajäähdytys täytyy jatkua, onhan ilman lämpötila n.
28 astetta. Mielessä pyörii kaikenlaisia tunteita. Tuntuu siltä,
että tämä elohopean kuljetusmatka olisi kuin jokin salainen
sotatehtävä. Koko matkan aikana en ole pystynyt tekemään mitään
muuta, esim. kuuntelemaan radiota, vaan kaiken aikaa ajatukset ovat
pyörineet elohopean ympärillä. Ajatuksissa vierivät tunteet ja
oma käyttäytyminen, miten toimisi tiukassa paikassa. Ajatukset
pöntön räjähtämisestä ja jatkuva pelon tunne ajaessa.
Poksahtaako pönttö. Mutta eteenpäin on vaan ajettava. Tuli
mieleen, että vastaavanlaisia tuntemuksia ja ajatuksia on varmasti
ollut taisteluissa olleilla sotilailla. Mitkähän ovat olleet
vaarini ajatukset Säämäjärvellä kesällä 1941 konekivääriryhmän
johtajana taistelun alkaessa? Hän kuitenkin menehtyi ryssän
tulisuihkuun keskellä suota heinäkuussa 1941 jatkosodan
alkumetreillä.
Kärsämäelle saavuttuani kerron
huoleni isälleni, 81 v, ja hän sanoo heti, että mitä turhaan
vaivaan mieltäni moisella asialla. Sovitaan kuitenkin, että vien
pöntön varjoon ja huomenna jäähdytän pönttöä pumpaten
jokivettä sen päälle. Toivon, että ilman lämpötila pysyy alle
25.
On lauantai. Elohopeamöykky on
peräkärryssäni kotitaloni vanhanpuolen navetan varjossa. Ilman
lämpötila nousee. Iltapäivällä odotettavissa 25 astetta. Huoleni
lisääntyy. Nouseeko pöntön lämpötila liian korkeaksi ja
kestääkö pönttö mahdollisesti elohopean höyrystymisestä
syntyvää painetta. Teen pöntön ympärille muovista ja tiilistä
kehikon tai kaukalon, johon vien vesijohtokylmää vettä, jotta
pönttö olisi hieman alhaisemmassa lämpötilassa. Katselen ”uuden
puolen” makuuhuoneen ikkunasta ”vanhan puolen” suuntaan. Pappa
siinä ajaa päälläistuttavalla nurmea kaikessa rauhassa. Vanhan
puolen pihapiiri on erittäin kaunis kesäisenä päivänä. Pönttö
on peräkärryssä navetan vieressä. Ajatukset seilaavat, että
kestääkö pönttö tämän lämpimän päivän, vai possaataako se.
Toivon koko ajan, että tulisi nyt se ukkoskuuro, jota naapurin Matti
käydessään ennakoi. Se laskisi lämpötilaa.
Lauantai-iltapäivällä mieli alkaa
huojentua, kun huomaan pöntön päällä olevan venttiilin jousen
muuttaneen asentoaan. Paineentasaus toimii sittenkin! Sunnuntaina
ilma viilenee alle 20 asteen ja huolta höyrystymisestä ei enää
ole. Maanantaiaamuna ajan elohopean Ouluun tehtaalle. Pönttö
siirtyy tehtaan uumeniin ja lähden ajamaan kotiapäin. Huh huh,
tehtävä suoritettu!
Muutaman viikon kuluttua Kouvolassa
selviää, että Kuusankoskella, n. 10 km päässä olisi ollut
tehdas, joka olisi myös voinut vastaanottaa elohopean.



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti