Basic
Area Navigation
(B-RNAV)
(B-RNAV)
Yleistä
Tavanomainen
lentosuunnistaminen Euroopan ilmatilassa perustuu maassa olevien
radiosuunnistuslaitteiden (VOR/DME/NDB) käyttöön ja ATS-reitit
perustuvat näiden laitteiden sijaintiin ja niistä saataviin
paikkatietoihin. Tämä reittiverkosto
on nykyisillä liikennemäärillä ”jäykkä” sekä
maantieteellisesti että kapasiteetiltaan; eli käytettävissä
olevaa ilmatilaa ei pystytä käyttämään tehokkaasti, eikä tällä
järjestelmällä pystytä hoitamaan kasvavan ilmaliikenteen
tarpeita. Ennustetaan, että ilmaliikenne yli kaksinkertaistuu
vuoteen 2010 mennessä.
Jotta
ilmaliikennepalvelu pystyy vastaamaan
ilmaliikenteen tulevaisuuden mahdollisuuksiin, hoitamaan lisääntyvää
liikennettä joustavammin, täsmällisemmin ja pienemmillä
kustannuksilla ja pystyy hyödyntämään nykyistä ja tulevaa uutta
teknologiaa, on tullut tarve kehittää uusia käsitteitä ja
järjestelmiä käytettäväksi Euroopan ilmatilassa.
Yksi
näistä uusista käsitteistä on Aluesuunnistus
eli Area
Navigation =RNAV
Se on
suunnistusmenettely, joka mahdollistaa ilma-aluksen suunnistaa
suoraan minkä tahansa
kahden pisteen välillä, tiettyjen tarkkuustoleranssien mukaan, ja
ilman tarvetta lentää minkään maassa olevan suunnistuslaitteen
yli. ICAO FEATS* on määritellyt RNAV:n ”tulevaisuuden
suunnistusjärjestelmäksi Euroopan alueella”.
*(FEATS=Future European
Air Traffic Management System)
Vuonna 1990 ECAC-maiden
liikenneministerit sopivat Euroopan ilmatilan ‘hallintaperiaatteet’
ICAO FEATS-ohjelman mukaisesti. Tämä sisältää vaatimukset
pakollisille RNAV-laitteille vuodesta 1998 alkaen. Ilma-alukset,
jotka eivät ole varustettu ja hyväksytty RNAV-operaatioihin, eivät
voi operoida RNAV-ilmatilassa.
RNAV
on suunnistusmenettely, joka
mahdollistaa ilma-aluksen navigoimisen millä tahansa lentoradalla,
johon ilma-aluksen navigointilaskinjärjestelmä saa tietoja eri
radiosuunnistuslaitteilta tai ilma-aluksen omista, maalaitteista
riippumattomista suunnistuslaitteista (esim. Inertia, GPS) tai näiden
yhdistelmistä. Tällainen RNAV-laitteisto automaattisesti määrittää
ilma-aluksen paikkatietoa prosessoimalla saamiansa suunnistustietoja
ja ohjaa ilma-aluksen navigointia halutulla reitillä, joka on
etukäteen syötetty laitteestoon.
Navigointijärjestelmä
ilmoittaa ohjaajille erilaisia suunnistustietoja, esim. etäisyys ja
suunta valitulle reittipisteelle tai ilma-aluksen sijainti suhteessa
haluttuun reittiviivaan. Usein RNAV-laitteet on kytketty ilma-aluksen
autopilottiin, jolloin automatiikka suunnistaa ilma-alusta halutulla
viivalla ja suorittaa itse tarvittavat korjaukset.
Perus-RNAV eli
B(asic)-RNAV määrittää Euroopan
RNAV-operaatiot, joilla täytyy saavuttaa suunnistustarkkuus, joka on
+- 5 NM vähintään 95 % ajan lentoajasta. Tämä suunnistustarkkuus
on verrattavissa siihen, joka saavutetaan tavanomaisilla
ATS-reiteillä, jotka määritellään VOR/DME-laitteilla, jotka ovat
enintään 100 NM etäisyydellä toisistaan.
ICAO:n mukaisesti B-RNAV:n
suunnistustarkkuusvaatimuksesta käytetään käsitettä RNP5
(Required Navigation
Performance), joka
tarkkuus vaaditaan operoitaessa RNAV-ilmatilassa.
Tämän
suunnistustarkkuuden saavuttaminen on riippuvainen ilma-aluksen
nav-laitteista ja käytettävissä olevista suunnistuslaitteista
halutulla alueella. Ilma-alus voi saada navigointitietoa seuraavista
lähteistä:
DME/DME
"VOR/DME
"INS
(Inertial
Navigation System)
"LORAN
C
"GPS
Aluesuunnistusjärjestelmä
tarvitsee yhtenäisen koordinaatiston ja se käyttää WGS-84
koordinaattijärjestelmää.
B-RNAV-menettelyn
järjestämisestä vastaa kukin ECAC-jäsenvaltio omalla alueellaan.
Se merkitsee B-RNAV-ilmatilan, B-RNAV ATS-reittien ja
B-RNAV-menetelmien määrittelemisen ja turvallisen
lennonvarmistuspalvelun järjestämisen vastuualueellaan.
B-RNAV-operointi antaa
monia etuja verrattuna tavanomaiseen maalaitteisiin perustuvaan
navigointiin säilyttäen kuitenkin vaadittavat
turvallisuusmarginaalit. Näitä etuja ovat mm.:
- liikenteen helpompi valvonta, koska suorilla reiteillä vähemmän käännepisteitä.
- käytössä olevan ilmatilan tehokkaampi käyttö, koska ilmatilaan saadaan enempi vaihtoehtoisia suoria reitityksiä, odotuskuviot saadaan optimipaikkoihin ja lentoasemien SIDit ja STARit sopeutetaan tehokkaasti reitteihin (Euroopassa on jo käytössä TMA-alueilla RNAV-perusteisia lähtö-ja tulomenetelmiä, ei Suomessa)
- lennettävät matkat lyhenevät, polttoainetta säästyy
- maassa olevien navigointilaitteiden tarvitsema ylläpito vähenee
B-RNAV vaatimukset tulivat
pakollisiksi ECAC-ilmatilassa 23.4.1998. Kansalliset viranomaiset
voivat sallia operoimisen alailmatilassa ilma-aluksilla, jotka eivät
ole RNAV-varustettuja.
- Jos lennolla voidaan käyttää RNAV-järjestelmää ensisijaisena suunnistuslaitteena RNAV-operaatioille osoitetussa ilmatilassa, tulisi lentosuunnitelmaan kohtaan 10 "Laitteet" merkitä kirjain R.
- Suomessa AIP:ssa on määritelty, missä ilmatilan osissa voidaan käyttää B-RNAV operointia, seuraavasti:
1. valvotussa ilmatilassa kaikilla korkeuksilla, milloin
lennonjohtoelin antaa selvityksen suoraan julkaistulle RNAV-rastille
tai julkaistulle merkitsevälle pisteelle.
2. Kaikilla tavanomaisilla ATS-reiteillä FL95
yläpuolella
3. Julkaistuilla RNAV-reiteillä (AIP ENR 3.3)
RNAV-operointi asettaa
vaatimuksia ilma-aluksen laitteistoille, operaattorille,
ohjaamomiehistöille ja lennonjohtajille.
- Ilma-aluksen laitteilla täytyy olla lentokelpoisuushyväksyntä
- operaattorilla on oltava lentotoiminnallinen hyväksyntä
- ohjaamomiehistöt on oltava koulutettu aluesuunnistuslaitteiden käyttöön ja RNAV-menetelmiin. (ks. OPS M1-24)
- Ao. valtiot vastaavat siitä, että lennonjohtohenkilöstö saa riittävän koulutuksen RNAV-operaatioihin
Tietoa löytyy mm.
seuraavista lähteistä ja ECAC:n sivuilta osoitteesta:
http://www.ecacnav.com/
"
"ICAO
Annex 11 - "Air Traffic Services", 1994
"ICAO
Doc 9613-AN/937 - Manual on Required Navigation Performance (RNP)
"ICAO
PANS-RAC Doc 4444 - "Rules of the Air and Air Traffic Services",
1985
"ICAO
Doc 7030 - " Regional Supplementary Procedures", 1987
"ICAO
Doc 8168 - "Procedures for Air Traffic Services - Aircraft
Operations (PANS-OPS)
"SPECIMEN
AIC - Implementation of B-RNAV in the Airspace of the Member States
of ECAC
"EUROCONTROL
Doc 003-93 - Area Navigation Equipment - Operational Requirements and
Functional Requirements
"Implementation
Strategy of the Future Air Traffic Management System in the European
Region (FEATS), 1990
"ECAC
Strategy for the 1990s Relieving Congestion In And Around Airports,
1992
"JAA
TGL-2 - " Advisory Material for the Airworthiness Approval of
Navigation Systems for use in European Airspace designated for Basic
RNAV Operations", 1997
"RTCA
Do236/EUROCAE ED75 - Minimum Aviation System Performance Standards:
Required Navigation Performance for Area Navigation, 1997
Lyhenteitä:
ARN
ATS Route
Network ATC
Air Traffic
Control ATM
Air Traffic
Management ATS
Air Traffic
Services B-RNAV
Basic Area
Navigation DME
Distance
Measuring Equipment ECAC
European Civil
Aviation Conference FEATS
ICAO Future
European ATM System FIR
Flight
Information Region FUA
Flexible Use of
Airspace GAT
General Air
Traffic GNSS
Global
Navigation Satellite System GPS
Global
Positioning System ICAO
International
Civil Aviation Organization IFR
Instrument
Flight Rules INS
Inertial
Navigation System JAA
Joint Aviation
Authorities LADGNSS
Local Area
Differential GNSS LORAN-C
Hyperbolic
Navigation System MASPS
Minimum Aviation
System Performance Standards MLS
Microwave
Landing system MMR
Multi Mode
Receiver NDB
Non Directional
Beacon P-RNAV
Precision Area
Navigation RNAV
Area Navigation
RNP
Required
Navigation Performance SID
Standard
Instrument Departure STAR
Standard Arrival
Route TGL
Temporary
Guidance Leaflet TMA
Terminal Control
Area VOR
VHF
Omnidirectional Radio Range WGS
World Geodetic
System
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti